Celule stem

Cancer genetic regulatory network. Celule stem - Wikiwand

Considerații histopatologice[ modificare modificare sursă ] Histopatologii au fost primii care au observat că celulele canceroase arată și se înmulțesc altfel decât celulele normale.

De la Wikipedia, enciclopedia liberă

Există și ideia contrară, conform căreia cancerul ar fi un proces de retrodiferențiere [1] prin care celulele canceroase și-ar pierde aspectul fenotipic normal. Așadar, o serie de cercetători au cancer genetic regulatory network în trecut că celulele tumorale recapitulează stări celulare preliminarii și profiluri genetice individuale din dezvoltarea celulară normală.

Cu alte cuvinte, celulele canceroase s-ar opri în stadii timpuri sau târzii ale dezvoltari celulare, fapt contestat astăzi de către geneticieni. Aceștia susțin că celulele necanceroase exprimă în cursul diferențieri un set de gene specifice aranjate într-un șablon coordonat și reproductibil templateenglîn timp ce celulele canceroase conțin numai o parte din aceasta matriță de gene subset, englși că aceste subseturi diferă de la o tumoare la alta, adesea chiar în cadrul aceleiași tumori.

Formele de difernțiere ale celulelor canceroase sunt dezorganizate și aberante, fapt caracteristic tuturor tumorilor [2].

Specificații

Ideia precum că cancerul ar fi o reîntoarcere a diferențierii și că celulele tumorale recapitulează in reverso diferite stadii de dezvoltare, identice cu cele ale celulelelor normale, este astăzi abandonată.

Considerații molecular biologice[ modificare modificare sursă ] În ultimile decade studiile de biologie moleculară au dominat studiile de biologia cancerului, ducând la concluzia ca rolul dominant în declanșarea bolii îl au multiplele mutații din genomul celulei. S-a crezut multă vreme că o celulă normală are nevoie de numeroase mutații spre a deveni celulă canceroasă și că mutațiile ce produc cancer sunt de fapt multi- mutații, ce se acumulează în genomul celulei, în decursul vieții.

Cu câțiva ani în urmă se vorbea de aproximative 1.

cancer genetic regulatory network enterobius vermicularis in bisaya

Alți cercetători au găsit până la Se vorbește de instabilitate sistemică și heterogenitate genetică. În ultima vreme se pune însă din ce în ce mai des intrebarea, dacă genele mutate nu sunt în bună parte efectul și nu cauza cancerului. S-a deschis o nouă epocă în cercetarea cancerului, și anume perioada post-mutațională.

paraziti la creier simptome paraziți de coastă brazilieni

Ce sunt mutațiile si ce rol au ele în inițierea cancerului? Ele au loc în cursul replicării, fie prin imperechierea greșită a bazelor complementare mispairingsenglfie prin degradări funcționale, cauzate de substituția aminoacizilor în structura proteică sau prin scurtarea moleculei proteice.

Cancer genetic regulatory network

Mutații se pot produce de altfel și la nivelul inserției, deleției sau duplicării ADN-ului. În general cancer genetic regulatory network de replicare sunt frecvente și nedăunătoare, datorită enzimelor reparatorii ce le recunosc, le corectează sau le înlătură.

Unele aberații de replicare scapă necorectate devenind permanente.

cancer genetic regulatory network

Asemenea mutații spontane pot avea loc chiar și în condiții normale, fără de stres metabolic sau micromediu deteriorat prin radiații și chimicale genotoxice.

Mutațiile afectează atât gene care suprimă în mod normal formarea tumorilor tumor suppressor genesengl cât și genele de reparare a ADN-ului DNA repair genesengl ambele active in desfășurarea ciclului celular normal, al mitozei și al diviziunii celulare.

Genele suprimante sunt cele mai frecvent alterate în cancer.

Harry L. Mobley,1 George L. Mendz,2 and Stuart L.

Dacă eroarea replicativă are loc la nivelul genelor reparatorii, numărul erorilor de replicare crește [6]. În urma diviziunii celulei, nucleotidele împerecheate impropriu persistă mutații permanenteși folosesc drept matriță de replicare în următoarea replicare.

Nu toate mutațiile au rol negativ. De altfel pare că nu există o legătură directă între mutații și cancer. Se cunoaște exemplul cancerului de pancreas, în care multe dintre mutațiile găsite în tumoarile pancreatice există și la persoane sănătoase, care nu fac niciodată cancer. În cercetarea cancerului există așadar două păreri diferite. Până de curând majoritatea cercetătorilor susținea că mutațiile somatice, acumulate în cursul proliferării celulare, duc la cancer [7].

Actualmente crește numărul acelora care cred că majoritatea mutațiilor în cancer sunt efectul și nu cauza cancerogenezei carcinogensisengl. Mutații comune, seturi de gene și parcursuri genetice depistate condyloma acuminata genital treatment celulele tumorale    [ modificare modificare sursă ] Plecând de la principiul heterogenității genetice și fenotipice, observate în tumori, și invocând considerentul cauzalității tumorale, se diferențiază astăzi între mutații carcinogene comune common driver mutations, englcare conduc inițierea și evoluția diferitor forme de cancer, și mutații pasajere, care nu contribue la carcinogeneză [8] [9] cancer genetic regulatory network [11] [12] [13] [14].

Mutațiile comune au fost descoperite în aproximativ 20 de gene mutate.

Există mutații frecvente dominant common mutationsengl. De aici s-a ajuns la ideea existenței unor parcursuri sau platforme genetice driver gene pathwaysengl. Parcursurile degradate mutate au fost descoperite pentru prima dată în cancerele de colon. Fiecare dintre modificările histologice observate în adenoame, în cursul tansformării lor spre carcinom, este acompaniată de mutația unei gene specifice [17].

Există subseturi de mutații care corspund unor anume tipuri de cancer și cancer genetic regulatory network de gene care se corelează cu gradul de malignitate [18] [19]. Genele cauzale de tip TP53 sunt considerate drept o clasă de gene de mare potență si eficacitate, dar și exclusive în ceea ce privește reciprocitatea lor high coverage genesengl.

Originea cancerului - Wikipedia

Mutațiile genei TP53 domină numeroase tipuri de cancer. O singură mutație a acestor gene poate compromite întreagul parcurs p53, respectiv întregul subset de gene.

Exclusivitatea genei TP53 și a parcursului p53, se reflectă în faptul că ele nu cooperează  cu alte subseturi de gene și platforme de aceiași pondere, în timp ce alte platforme mutate cooperează între ele [20] [21] [22] [23]. În alte forme de cancer, parcursurile genetice comune cooperează cu parcursuri individuale.

În carcinogeneza de tip BRCA au fost găsite 8 tipuri de seturi genetice mutate [24]. Recent au fost descrise parcursuri universale selectate, implicate în evadarea celulelor tumorale din corsetul proliferării celulare normale și în invadarea țesuturilor sănătoase [25] [26].

Biologii moleculari cred astăzi că, spre a putea transforma celula de origine într-o celulă canceroasă, e numite pastile pinworm de un număr redus dar constant de gene selectate Se știe că într -un anumit tip de cancer, modulul conducător conține atât structuri comune cât și specifice, și că există asemănări și diferențe în ceea ce privește anomaliile genetice. Epimutațiile[ modificare modificare sursă ] Cercetătorii au stabilit că, în comparație cu țesuturile normale, tumorile conțin un mozaic de celule mutate, ce posedă nu numai modificări genetice dar cancer genetic regulatory network epigenetice.

1. Citate duplicat Harry L.
  2. Enterobius vermicularis disease
  3. Originea cancerului - Wikipedia Cancer genetic regulatory network And is cancer a disease of cell differentiation in multicellular organisms or does it have deeper roots in the evolutionary history of life?
  4. Hpv cancer oesophage

Celulele fiice moștenesc anomaliile genetice și epigenetice de la celula mamă, prin diviziune celulară anomalii dobândite. Multe dintre anomaliile genetice și epigenetice apar  în paralel cu proliferarea excesivă a populației de celule mutate [30] [31].

Meniu de navigare

Instabilitatea sistemică este considerată a fi factorul principal al heterogenității genetice genetic heterogeneityengl. Instabilitatea genomică provine în majoritatea cancerelor solide cancer mamar, cancer de plămân, melanoame atât din frecvența cancer genetic regulatory network a mutațiilor, observată în toate cancer genetic regulatory network ADN-ului genomic [32] [33]cât și din multiplele cicluri de progresie clonală și aclonală.

Cel mai bine înțelese sunt modificările epigenetice din celulele tumorale, ce se produc dată fiind inactivarea genelor sau limitarea expresiei genetice epigenetic gene silencing, englși anume prin metilarea nucleotidelor.

Se crede chiar că schimbările aduse de metilare sunt mult mai frecvente decât însăși mutațiile. Se presupune că epimutațiile ar fi primar răspunzătoare de modificările ce au loc în cursul cancerogenezei carcinogenesisengl. Pierderea expresiei genetice în cancer inactivarea genelor e de zece ori mai ridicată 10xdată fiind transcripția proteică, fată de mutațiile propriuzise [34]. Inactivarea prin transcripție transcriptional silencing, cancer genetic regulatory network pare cancer genetic regulatory network fi așadar mult mai importantă decât mutația genetică per se, în special în progresia cancerului.

În cancerul colorectal au fost descoperite aproximativ gene inactivate transcripțional [35]. În afara represiei transcripționale, genele pot fi afectate și prin alterarea expresiei microARN-ului.

Rețelele genetice reglatorii[ modificare modificare sursă ] Termenul de diferențierea celulară - introdus inițial de embriologi - arată de fapt felul în care dezvoltarea fenotipică și funcțională a celulelelor embrionale este reglementată de rețele genetice reglatoare GRN gene regulatory networks,engl.

Dezvoltarea și diferențierea celulelor se realizează prin programe complexe, controlate de seturi specifice de gene, care reglementează expresia genetică și epigenetica, și care - la rândul lor - se află sub influență semnalelor moleculare din interiorul sau exteriorul celulei signaling moleculesengl. Aceste semnale stabilesc care dintre procesele moleculare trebuesc îndeplinite și care nu [36]. Proteinele ce reglementează transcripția se numesc factori de transcripție transcripte sau transcriptom.

Transcriptele sunt determinante în privința tipului, a stărilor intermediare și a soartei celulare [37]. O singură rețea GRN din genom produce o anumită expresie genetică, ce duce la o anumită stare celulară.

Fiecare stare celulară depinde de expresia genelor pe care le determină rețeaua GRN. În condiții normale, celula nu este liberă să ia orice hotărâre, decizii la întâmplare nu se pot realiza atâta vreme cât rețeaua genetică GRN este intactă.

Originea cancerului

O rețea GRN intactă duce la stabilitate fenotipică și genetică [38]. Si ce duce atuncea la cancer? Cercetătorii moleculari consideră că trecerea de la normalitate la malignitate nu e încă înțeleasă pe deplin, și susțin, că în inițierea cancerului intervin o serie de mecanisme arhaice puțin hpv warts multiplying. Ca atare, cancerul nu poate fi o boală genetică propriu- zisă, ci mai mult o boală a comportamentului celular, în care - spre a- și asigura supraviețuirea proprie și pe cea a urmașilor ei - cancer genetic regulatory network celulă specific alterată celula de origine a cancerului părăsește normalitatea organismului uman, orientându-se spre o altă evoluție.

Cercetători actuali consideră că această parte a genomului conține elemente reglatorii, care reglementează activitatea unei gene fie în sus, fie în jos up and down regulationengl.

Cancer a genetic disease

Există mii și sute de mii de zone funcționale în genom non coding genome portions, engl care controlează expresia genelor și aproximativ trei milioane de regiuni reglatorii în ADN cu aproximativ 15 milioane de puncte de legătură binding sites, engl care produc proteine reglatoare factori de transcriptiecontrolând astfel expresia genelor.

Ele formează așa numită "materie neagră " a  genomului dark matter genomecancer genetic regulatory network.

human papillomavirus bacterial infection

Pentru aceste considerente unii cercetători privesc cancerul drept un program reglatoriu și epigenetic, care - impus unei celule - duce la instabilitate genetică și genomică. Inactivarea  genelor tumorale de origine multicelulară și activarea genelor "cancerigene" de origine unicelulară[ modificare modificare sursă ] In anul un grup de cercetători australieni [42] a reușit să cartografieze S-a stabilit că în genomul uman există gene filogenetic înrudite cu genele vechilor ancestori unicelurari gene UC și gene filogenetic înrudite cu genele ancestorilor multicelulari, mai tineri MC.

În celula umană genele de origine unicelulară și multicelulară se află într-un echilibru controlat UC:MC și reglementat de 12 gene de control, legate funcțional între ele.